shareaholic

f

woensdag 29 oktober 2014

sweet swieter

 

Fijn zo'n Sabbatical, lekker flinke opruiming houden tussen de wirwar van overtuigingen en regels die in loop van de jaren is ontstaan. De analyse, bezinning en her-oriëntatie verloopt prima en ook in mijn garderobe begint er verandering te komen.

Sweaters zijn al tijden de rigeur, ook voor DVML ('dames van mijn leeftijd') maar wanneer dat zo ongeveer begonnen is, is me eerlijk gezegd ontgaan. De mode haalt me nog weleens in of ik blijk nog vastgebakken aan oude mode-regels. Sweaters ('swieters' noemden wij ze in de jaren '80) dat waren in mijn beleving van die praktische kledingstukken voor buiten, iets met sportclubs of scouting. Of orde grootte joggingsbroek en daar doe ik niet aan (ik voel me ziek wanneer ik een joggingsbroek draag).De laatste sweater die ik bezat was er een van een zeilclub, van donkerblauwe dikke degelijke stof met een poezelzachte binnenkant. Ik was toen 23. En toen ik 13 was had ik een Snoopy-sweater en een witte met in vier kleuren het logo van the A-team erop. Voor mij kleefde dus het kinder en/of studentenimago aan het idee 'sweater', geen beste associaties voor een hip kledingstuk voor een stijlvolle veertiger. Bovendien ben ik allergisch voor het woord 'praktisch', ook toen de Zonen nog in de spuugfase zaten ben ik niet overstag gegaan, waarom nu dan wel?

Omdat het mode is.

Echt? Is het zo simpel? Ik zie de Hippe Moeders van Schiebroek & Hillegersberg met sweaters en denk: misschien ook doen? (Ik woon tussen een opmerkelijk hoge concentratie goedgeklede medemensen) 

Eerst een onderzoek. Sweaters zijn grofweg in drie categorieën onder te verdelen: met tekst, met een plaatje of effen.

Met mijn Loesje-verleden kan ik een smeuïge tekst wel waarderen en door deze vondst sloeg ik aan het fantaseren over het dragen van deze trui naar een werkoverleg met mijn duivelachtige (ex)bazin. En dan gewoon met een stalen gezicht tegenover haar gaan zitten...geweldig! Ook een goeie slogan voor mijn sabbatical, lijkt me. Of te tegendraads?


De vrouw van een oud-collega heeft sinds kort een winkel in het centrum van Vlaardingen, PSTL Womenswear, met een leuke collectie (een bezoek staat nog op mijn to-do-list. Op Facebook zie ik prachtige spullen voorbij komen). Bij PSTL Womenswear. Blake Seven, € 89,95


Of deze, voor als je in een nog opstandigere bui bent:
Ook bij PSTL in Vlaardingen 
Passen deze punktruien bij de nieuwe (verbeterde?) versie van mijzelf? Ah, non. Leuk voor een dagdroompje maar te brutaal voor mij. Eens even kijken naar wat geestige, lievere teksten. Om Zoe Karsten kun je niet heen als het gaat om mooie sweaters met tekst. Bij www.love4labels.nl vond ik deze sweater:


Gewoon lief, toch? € 99,95 Zoe Karten via love4labels.nl
De Zoe Karsten sweaters vind ik leuk maar vooral bij andere mensen; tenminste ik heb tot nu toe nog geen dringende behoefte gehad er een te kopen. Er is iets dat me tegenhoud alhoewel ik niet weet wat.

Bij www.orangebag.nl vond ik deze op het eerste oog simpele, bijna ouderwetse sweater van Closed, een van mijn favoriete merken. De tekst of eigenlijk het woord is vrij subtiel en de kleur en de vorm doen denken aan een gewone saaie trui voor bij een (brrr) joggingsbroek. Een trui van Closed is echter net even wat beter van kwaliteit, snit en materiaal. Ik vind het prachtig maar aan de prijzige kant voor iets dat ik waarschijnlijk toch niet heel vaak zou dragen. Maar het wat elegantere, subtiele spreekt me aan. Ik kom tot de conclusie dat een tekst, een woord of zelfs nog maar een letter op mijn buste niet bij me past. Ik bezit ook geen kleding met zichtbare merklabels.

Trui van Closed via Orangebag.nl €149,95

Plaatjes. Misschien kun je als 40plusser een afbeelding van zeg Spongebob (om onbegrijpelijke reden gesignaleerd op de catwalk) ironisch dragen? In het echte leven bedoel ik dan. Waarschijnlijk wel maar dan moet de kwaliteit absoluut top zijn. Overigens, dat 'ironisch dragen' hoe doe je dat überhaubt? Volgens de bladen door een enkel grappig detail toe te voegen aan je verder serieuze outfit. Hmmm, er is grappig en ronduit raar en de scheidslijn tussen die twee is dun en tamelijk onduidelijk. Modieus kleden betekent tenslotte niet dat je kinderkleren aan moet trekken (herinner je de absoluut briljante scene uit de serie Dokter Robbert waarin zijn vriend ontsteld is over zijn nieuwe garderobe die uit louter kinderkleren bestaat?!) Echter, humor of althans een bepaalde luchtigheid in je kleding vind ik onontbeerlijk zodat je er als mens wat beter benaderbaar uitziet. 

Bij Matchesfashion.com (Engelse webshop met designerskleding waar ik zoooo erg hebberig van word) zag ik deze mierzoete roze sweater en als hij niet zo'n torenhoge prijs had, zou ik onmiddellijk mijn creditcard trekken. De tekeningetjes zijn intrigerend, kunstwerkjes eigenlijk. Echt heel erg mooi en geen enkele zweem van 'kinderkleding'.


Symbol-print jersey sweatshirt van Mary Katrantzou via Matchesfashion.com, €504,00


Een trui die interessant is door de doorlopende print op de achterkant is er een van Eleven Paris via www.label54.nl. Het heeft een volwassener look dan een sweater met alleen een plaatje op de voorkant. Deze trui heeft wel een erg mooie print in smaakvolle kleuren (op de website is de trui in detail goed te bekijken) en ik schat in van een prima kwaliteit.( ook fijn geprijsd)



€ 64,95 SUN DYCHE JUMPer W PR81 OLABRE PRINt
Mooi ook vind ik de versleten look bij deze trui maar ik zie mijzelf niet met Bambi op mijn buik rondlopen alhoewel mijn Zonen het waarschijnlijk erg leuk zouden vinden. 

Die versleten look spreekt mij erg aan en in mijn zoektocht naar een mooie effen sweater stuitte ik op deze Splendid trui bij my-wardrobe.com:


NAVY ACTIVE BURNOUT JUMPER

€146.41 WAS €173.03 (15% OFF) plus kortingskode 20HELLO, 20% er af, dan wordt het € 117,21.
Helemaal leuk met zo'n oude spijkerbroek, gympen en dat tasje!
Splendid is een fijn merk, ik heb er een vrijwel onverwoestbaar T-shirt van.
Ik ben zeer in de verleiding gekomen maar niet overstag gegaan want ik heb al zoveel blauw!

Bij de degelijke winkel Voorwinden (not to be sniffed at overigens! mooie collectie) in Oud-Beijerland heb ik uiteindelijk een sweater van Essentiel Antwerp gevonden die stiekem een trui is. De typische kenmerken van een sweater met het kenmerkende driehoekje onder de boord in een matriaal-mix met wol. Super comfortabel en als het nog een keer fatsoenlijk koud wordt, prima te dragen met een longsleave. Ik ben er heel blij mee want ik draag in de herfst en winter ook graag lichte kleuren (winterwhites!) En ik ben dol op een dosis glim & glitter op zijn tijd. De zilver en gouden vrolijke bloemetjes zijn ingeweven met metaaldraad waar een subtiele glans van afkomt (dus niet effect kerstboom). Hoe gelukkig kun je worden van een fijn kledingstuk!



Zij staat er een beetje aan te trekken maar dat is niet nodig want de trui is precies lang genoeg! De mouwen zijn al 'opgerold'


Close-up. Blij met trui! (eh swieter)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...